https://leetcode.com/problems/clone-graph/description/
문제
Given a reference of a node in a connected undirected graph.
Return a deep copy (clone) of the graph.
Each node in the graph contains a value (int) and a list (List[Node]) of its neighbors.
class Node {
public int val;
public List<Node> neighbors;
}
Test case format:
For simplicity, each node's value is the same as the node's index (1-indexed). For example, the first node with val == 1, the second node with val == 2, and so on. The graph is represented in the test case using an adjacency list.
An adjacency list is a collection of unordered lists used to represent a finite graph. Each list describes the set of neighbors of a node in the graph.
The given node will always be the first node with val = 1. You must return the copy of the given node as a reference to the cloned graph.
Example 1:
Input: adjList = [[2,4],[1,3],[2,4],[1,3]]
Output: [[2,4],[1,3],[2,4],[1,3]]
Explanation: There are 4 nodes in the graph.
1st node (val = 1)'s neighbors are 2nd node (val = 2) and 4th node (val = 4).
2nd node (val = 2)'s neighbors are 1st node (val = 1) and 3rd node (val = 3).
3rd node (val = 3)'s neighbors are 2nd node (val = 2) and 4th node (val = 4).
4th node (val = 4)'s neighbors are 1st node (val = 1) and 3rd node (val = 3).
Example 2:
Input: adjList = [[]]
Output: [[]]
Explanation: Note that the input contains one empty list. The graph consists of only one node with val = 1 and it does not have any neighbors.
Example 3:
Input: adjList = []
Output: []
Explanation: This an empty graph, it does not have any nodes.
Constraints:
- The number of nodes in the graph is in the range [0, 100].
- 1 <= Node.val <= 100
- Node.val is unique for each node.
- There are no repeated edges and no self-loops in the graph.
- The Graph is connected and all nodes can be visited starting from the given node.
풀이
풀이 과정
무방향 그래프 node가 주어질 때 그래프의 복사본을 return하는 문제이다.
동일한 그래프를 return 하여서는 안되고 이웃한 노드의 순서 또한 변해서는 안된다.
무방향 그래프에서 이웃 노드를 탐색할 때 이미 방문했던 노드를 방문할 시 탐색을 중지하기 위해서 탐색한 데이터를 저장할 Map을 전역 변수로 선언한다.
// 방문한 노드를 기억할 Map 선언
Map<Node, Node> visited = new HashMap<>();
우선 주어진 node가 빈 값인 경우 탐색할 필요없이 null을 바로 return한다.
// 빈 값이 들어오는 경우 null을 반환
if(node == null) return null;
이미 방문한 노드를 탐색하는 경우 map에 저장된 데이터를 반환한다.
// 이미 방문한 노드인 경우 해당 노드를 반환
if(visited.containsKey(node)){
return visited.get(node);
}
처음 방문한 노드인 경우에는 새로운 노드를 생성하여 현재 탐색중인 노드의 복사본을 생성하고 현재 노드에 대한 방문 여부를 추가한다.
그 다음 현재 탐색 노드의 이웃 노드를 재귀적으로 탐색하며 복사본의 이웃 노드에 추가한다.
// 처음 방문한 노드인 경우
// 새로운 노드를 생성
Node clone = new Node(node.val, new ArrayList<Node>());
// 방문 여부 업데이트
visited.put(node, clone);
// 원본의 이웃 노드 탐색하며 복사본의 이웃 노드에 추가
for(Node neighbor : node.neighbors){
clone.neighbors.add(cloneGraph(neighbor));
}
모든 복사 과정이 끝난 복사본을 최종 반환한다.
// 복사본을 반환
return clone;
최종 코드
/*
// Definition for a Node.
class Node {
public int val;
public List<Node> neighbors;
public Node() {
val = 0;
neighbors = new ArrayList<Node>();
}
public Node(int _val) {
val = _val;
neighbors = new ArrayList<Node>();
}
public Node(int _val, ArrayList<Node> _neighbors) {
val = _val;
neighbors = _neighbors;
}
}
*/
class Solution {
// 방문한 노드를 기억할 Map 선언
Map<Node, Node> visited = new HashMap<>();
public Node cloneGraph(Node node) {
// 빈 값이 들어오는 경우 null을 반환
if(node == null) return null;
// 이미 방문한 노드인 경우 해당 노드를 반환
if(visited.containsKey(node)){
return visited.get(node);
}
// 처음 방문한 노드인 경우
// 새로운 노드를 생성
Node clone = new Node(node.val, new ArrayList<Node>());
// 방문 여부 업데이트
visited.put(node, clone);
// 원본의 이웃 노드 탐색하며 복사본의 이웃 노드에 추가
for(Node neighbor : node.neighbors){
clone.neighbors.add(cloneGraph(neighbor));
}
// 복사본을 반환
return clone;
}
}
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